Thursday, February 24, 2011

PENDAHULUAN

Syukur ke hadrat Allah kerana dengan limpah kurnia-Nya dapat saya menyelesaikn kerja kursus yang telah diberikan kepada saya dan dengan izin-Nya juga telah dapat saya menyiapkan blog ini untuk dikongsi bersama dengan umat Islam yang lain.

Tujuan esei ini ditulis adalah untuk berkongsi asal-usul pembangunan masjid ini ditubuhkan, bila ditubuhkan, siapa yang merasmikan masjid ini. Dengan membuat kerja kursus ini, saya mendapat lebih banyak pengetahuan tentang pendidikan dan kegiatan masjid di kariah saya.

skop esei ini adalah merangkumi masjid dan sejarah penubuhannya yang tersendiri. Masjid merupakan satu aset dalam kebangkitan sejarah Islam. Masjid juga salah satu institusi yang dijalankan aktiviti keagamaan dan juga kerohanian bagi masyarakat yang beragama Islam. Di masjid, pelbagai aktiviti diadakan seperti tadarus al-Quran, berzanji, menunaikan solat secara berjemaah dan berzikir.


Harapan saya setelah menulis esei ini adalah supaya semua umat Islam dapat mengimarahkan masjid yakni rumah Allah..terutama sekali bagi kaum adam,supaya dapat menunaikan solat 5 waktu di masjid secara berjemaah kerana baginda S.A.W menitik beratkan solat berjemaah bagi kaum adam...InsyAllah

No comments:

Post a Comment